Tak se hlásím s předběžnými výsledky ohledně PvP. Měřil jsem sílu kouzel u 7 charů (kromě mentála, kterého nemám k dispozici).
Porovnával jsem
poškození kouzlem nejprve u svlečených postav (útočník i obránce) a poté s nasazenou výbavou (u útočníka součtem 100% útok na daný char, u obránce 45% na danou zbraň/magii a 40% na daný char). Zde byly výsledky celkem překvapující: Ninja s lukem má
kouzla, která jsou při použití z bezprostřední blízkosti srovnatelná s kouzly všech dálkových charů. Chary na blízko mají kouzla průměrně o 20% silnější. Pracuje zde samozřejmě handicap za vzdálenost, který činí u té největší "rozumné" vzdálenosti zhruba 30%, pokud je ninja od soupeře jen několik kroků, tak zhruba 10-15%. Po tomto odpočtu se už ninjova kouzla řadí k těm nejslabším, zhruba na úrovni šamana léčitele.
Jestliže vezmu syrový
poměr poškození za sekundu, vychází z něj ninja na dálku s 500 body nejhůř. V závěsu za ním pak dýkař, válečník s aurou, oba šamani a WP sura a naprostým králem této disciplíny je bezpochyby sura BM. Tady je samozřejmě potřeba říci, že je to faktor dost zkreslující, protože každé kouzlo má také určitou animaci (prodlevu mezi stiskem klávesy a sesláním poškození), ne každé kouzlo lze seslat za každé situace a žádný bojovník nemá samozřejmě rychlost kouzel na základní hodnotě.
Podrobné výsledky testu jsem pro zájemce uložil na web jako tabulku MS Excel:
http://www.uloz.to/10908880/skillpower-xls
heslo:
sindicate
Tím se dostávám k samotné
schopnosti distribuovat poškození . V této disciplíně mají jednoznačnou výhodu chary dálkové, tedy BM sura, oba šamani a právě ninja na dálku. Ninja s lukem má u všech 4 kouzel jistotu zásahu, v závěsu za ním jsou BM sura a šaman healer se třemi takovými kouzly a zbytek charů s jedním, nebo žádným takovým kouzlem. Tento faktor je zásadní při boji s větším množstvím nepřátel (a nutnosti mezi nimi vybrat jediný cíl).
Co se
animací kouzel týče, zde se asi nedá moc porovnávat kvůli odlišenému stylu boje. Faktem je, že animace u kouzla Opakované výstřely je opravdu přehnaně dlouhá a celkově to ninjovi znemožňuje praktikovat dálkový styl boje. To mu ale vzhledem ke zmíněnému handicapu nemusí zase tak vadit tolik, jako další související problém. Ninjovi stačí rychlost kouzel kolem 190, aby prakticky nepřestal nikdy střílet, bohužel
dlouhé animace spolu nesou také neschopnost způsobení nějaké kritické škody v krátkém čase. Toto je zásadní faktor pro zabití nepřítele v souboji 1 na 1. Otrávený šíp poskytuje vysokou šanci na omráčení protivníka, avšak doba omráčení někdy sotva stačí k jeho doběhnutí (pokud utíká) a seslání jednoho kouzla. Podobně, jako BM sura a healer tak ninja hodně ztrácí efektivitu proti utíkajícím soupeřům. U něj je to ale asi nejvíce znatelné, je téměř nemožné zabít hráče, který před kouzly utíká a má alespoň minimální obrany na ninju. Na druhou stranu delší animace je výhodná proti charům na blízko, protože díky ní prakticky pořád stojí ninja "na nohou" a z jednoho kouzla přejde plynule na druhé, aniž by ho protivník svalil na zem.
Pak je zde samozřejmě
boj ve skupině a tady bych chtěl ninju hodně vyzdvihnout. Při boji 4 a více hráčů se totiž odbíhání zdaleka tolik nepraktikuje, tam už jde hlavně o útok/čas. Ohnivý a má poměrně slušnou plošnost, otrávený navíc k tomu jed a odhození soupeřů (k tomu se váže i jejich chvilková nepohyblivost). V tomto postava dálkaře exceluje.
Ninja nikdy nebude velkým sběračem CB, ale jeho užitečnost v PvP bojích je nesporná. Poškozením kouzel nijak nezaostává za ostatními, obzvláště silný je pak při boji ve skupině, kdy se plně projeví jeho schopnost distribuce poškození. Jako samostatná postava je spíše průměrný (pořád je zde ale možnost použití medúz, pokud má nepřítel příliš mnoho obran).
Co tuto postavu opravdu sráží na kolena, je obrovsky
stížené PvM. Ninja s lukem nejen že nemá možnost expení v jakékoli lokaci, ale je pro něj dokonce i velmi obtížné zabít většinu bossů. PvM se tak omezuje pouze na dýky bez kouzel a proměnu, případně meč z koně. Ne, že by to nebyly efektivní metody, ale určitě to není nic zajímavého, ani levného a spoustu hráčů to dokáže odradit. Obzvlášť, pokud to srovnají s jinými chary. Do levelu 100 je to hodně znatelné, pak už má dálkař podobné možnosti jako ninja na blízko, nebo BM sura. Swamp zvládá jen s velkými obtížemi, s buffem je to o poznání lepší, ale pořád daleko za možnostmi auráků a WP surů. Na expení to ovšem stačí. V Kerindoru je nadprůměrný jedině při použití proměny, s dýkami nijak nevybočuje z řady a luk je tam, stejně jako ve všech PvM lokacích, téměř k ničemu.
Uznávám, že pokud by měl být ninja tak dobrý v PvP, jak nepoužitelný je v PvM, byl by to bezpochyby nejlepší PvP char. Že to tak je, lze ale říct jen s opravdu velkou porcí nadsázky. Mezi nejslabší PvP chary bych ho ale rozhodně neřadil. Pokud má někdo dost času a nervů dostat ninju na vysoký level, dokončit mu biologické úkoly a natočit kvalitní PvP výbavu, získává postavu s obrovskou užitečností a silou v PvP. A nutno dodat, že za současného stavu bude velká spousta hráčů nucena na něj nasadit minimálně štít, ne-li full výbavu, protože jen málokdo má v "každodenní" PvP výbavě nějaké větší procento na šípy. Ne každému ale samozřejmě jeho styl boje sedí...