Co jsou?
Každá postava ve hře Ekura má možnost oblékat 8 unikátních částí výbavy. Jedná se o zbraň, přilbu, brnění, štít, boty, náramek, náhrdelník a náušnice. Každý z těchto předmětů má vlastní velice specifické vrozené vlastnosti, které závisí na tom, jaký typ postava používá. Například u náramku od Lv. 54 jsou to "Rychlost útoku +10" a "Šance na kritický zásah +10%". Kromě těchto bonusů má hráč možnost vložit do předmětu dalších 7 bonusů.
Jaké jsou druhy bonusů?
Těchto 7 bonusů se dále dělí do 2 hlavních skupin. V první z nich bonusy, kterým budeme pro přehlednost říkat unikátní, nicméně mezi hráči se mluví jednoduše o "bonusech". Je to zpravidla prvních 5 bonusů v předmětu a vyznačují se tím, že mohou nabývat u stejných vlastností různých hodnot. Například bonus "Silný proti zvířatům" může nabývat hodnot 2, 4, 6, 10, nebo 20%. Zvláštností této skupiny je, že každý typ předmětu (náramek, náhrdelník, zbraň, ...) má přesně definované, jaké unikátní bonusy může obsahovat. Například bonus "Max. ZB" je snadné natočit do bot, ale do náušnic jej nikdy nedostanete. Podrobněji se o tom rozepíši později.
Druhou velkou skupinou jsou PVP bonusy. Jsou to zpravidla poslední 2 bonusy v předmětu a jejich hlavní výhodou je, že každý typ bonusu má pouze jednu možnou hodnotu. Celkově se jedná o 20 bonusů zaměřených jak na souboj hráče proti hráči, tak na jeho boj proti příšerám. Tyto bonusy jsou nezávislé na typu předmětu, ve všech osmi částech výbavy tedy mohou být stejné.
Pokud předmět obsahuje méně, než 7 bonusů, lze od sebe unikátní a PvP rozlišit podle barvy písma, ta je u PvP bonusů světlejší a zářivější.
Unikátní bonusy. Co je potřeba?
První 4 z těchto unikátních bonusů se přidávají předmětem Zesílit předmět. Poslední, pátý unikátní bonus vložíte předmětem Mramor požehnaní. Je pravděpodobné, že se Vám první vložené bonusy nebudou zamlouvat, proto je vhodné použít předmět Začarovat předmět, která vymění všech 5 bonusů v předmětu za jiné. Až na výjimky nemůže předmět obsahovat 2 a vícekrát stejný typ unikátního bonusu, ani bonus, který už má daný předmět mezi trvalými vlastnostmi.

Slouží k přidání jednoho z prvních 4 unikátních bonusů. Šance na přidání se pohybuje okolo 75%, ne zřídkakdy Vám tedy nějaký může selhat. Vzácně může padnout z příšery a poměrně často ze všech meteorů. Jeho cena v Item Shopu je 20 ks za 10 SD.

- 40% šance na první (nejnižší) hodnotu bonusu;
- 50% šance na druhou hodnotu;
- 10% šance na třetí hodnotu;
- 0% šance na čtvrtou i pátou hodnotu.

Slouží k přidání posledního (pátého) unikátního bonusu. Šance na úspěch je zde velice nízká, okolo 30%, takže je potřeba počítat s vyšší spotřebou. Tento předmět lze vzácně získat ze všech příšer a také z meteorů v bažině (Swamp). Další možností je Item Shop, předmět zde lze pořídit za 5 ks za 10 SD. Platí zde při přidání nízké hodnoty, stejné jako u Zesílit předmět.

Slouží ke změně bonusů, získaných pomocí dvou výše zmiňovaných předmětů. Funguje tak, že postupně náhodně změní každý jednotlivý bonus na předmětu, na který ho použijete (tomuto procesu se mezi hráči říká protočení). Nemusíte se tedy bát, že byste o nějaké bonusy přišli, jak by mohl naznačovat jeho popis. Změna bonusů nemůže selhat, kamenem úrazu je fakt, že ani po protočení bonusů nemusíte být s těmi novými spokojeni, proto je někdy potřeba mnoho těchto předmětů pro dosažení kýženého výsledku (šance se liší podle typu předmětu). Cena u skladníka je 1.000.000 Yangů a stejně jako ostatní předměty lze i tento poměrně vzácně získat dropem z nestvůr a také z meteorů ve Swampu (bažině). V Item Shopu za 20 ks zaplatíte 8 SD.

- 0% šance na první (nejnižší) hodnotu bonusu;
- 10% šance na druhou hodnotu bonusu;
- 40% šance na třetí hodnotu bonusu;
- 35% šance na čtvrtou hodnotu bonusu;
- 15% šance na pátou (nejvyšší) hodnotu.


Možné bonusy a jejich maximální hodnoty pro jednotlivé typy výbavy:

Obranné:
- Obrana +15 (
kromě bot od Lv. 59 a 80);
- Odolnost proti dýkám 15%;
- Odolnost proti mečům 15%;
- Odolnost proti obouručním 15%;
- Odolnost proti šípům 15% (
kromě bot od Lv. 29 a 65);
- Odolnost proti vějířům 15%;
- Odolnost proti zvonům 15%.
- Obrana +15 (
Ostatní:
- 10% šance na kritický zásah;
- 15% šance vyhnout se šípům (
kromě bot Lv. 51 a 70);
- 20% šance na bonus BZK (
kromě bot Lv. 43 a 80);
- 20% šance na dvojnásobek Yangů;
- Max. MB +2000;
- Max. ZB +2000;
- Rychlost pohybu +20 (
pouze boty Lv. 145);
- Rychlost útoku +8 (
kromě bot Lv. 134);
- Šance na bezvědomí: 8%;
- Šance na zpomalení 8%.

Útočné:
- Hodnota útoku +50.
Obranné:
- Odolnost proti dýkám 15%;
- Odolnost proti magii 15% (
kromě brnění od Lv. 66-70*);
- Odolnost proti mečům 15%;
- Odolnost proti obouručním 15%;
- Odolnost proti šípům 15%;
- Odolnost proti vějířům 15%;
- Odolnost proti zvonům 15%;
- Odolnost proti zapálení 15%.
Ostatní:
- Šance reflektovat tělesný útok 10%;
- Max. MB +2000;
- Max. ZB +2000 (
kromě brnění od Lv. 105 a 145);
- Rychlost kouzel +20;
- Šance převzít MB 10%;
- Šance převzít ZB 10%.

Obranné:
- Odolnost proti dýkám 15%;
- Odolnost proti mečům 15%;
- Odolnost proti obouručním 15%;
- Odolnost proti šípům 15% (
kromě zlatého náhrdelníku);
- Odolnost proti vějířům 15%;
- Odolnost proti zvonům 15%.
Ostatní:
- 10% šance na kritický zásah;
- 10% šance na pronikavý zásah (
kromě nebeských náhrdelníků);
- 20% šance na bonus BZK;
- 20% šance na dvojnásobek Yangů;
- Max. MB +2000;
- Max. ZB +2000;
- Obnovení MB +30% (
kromě křišťálových náhrdelníků);
- Obnovení ZB +30% (
kromě ametystových náhrdelníků);
- Šance na bezvědomí: 8%;
- Šance převzít MB 10%.

Útočné:
- Silný proti ďáblu +20%;
- Silný proti ezoterikům +20%;
- Silný proti ještěrům +20%;
- Silný proti lidem +10%;
- Silný proti neusmrceným +20%;
- Silný proti orkům +20%;
- Silný proti zvířatům +20%.
Obranné:
- Odolnost proti Magii 15%;
- Odolnost proti zapálení 15%.
Ostatní:
- 10% spálit MB;
- 10% šance na pronikavý zásah;
- 20% šance, nechat dvojnásobně spadnout předměty;
- Max. MB +2000 (
kromě náramků s tímto bonusem);
- Max. ZB +2000 (
kromě náramků s tímto bonusem);
- Šance převzít ZB 10% (
kromě zdobeného bílozlatého náramku).

Útočné:
- Silný proti ďáblu +20%;
- Silný proti ezoterikům +20%;
- Silný proti ještěrům +20%;
- Silný proti lidem +10%;
- Silný proti neusmrceným +20%;
- Silný proti orkům +20%;
- Silný proti zvířatům +20%.
Obranné:
- Odolnost proti dýkám 15%;
- Odolnost proti mečům 15%;
- Odolnost proti obouručním 15%;
- Odolnost proti šípům 15%;
- Odolnost proti vějířům 15%;
- Odolnost proti zvonům 15%.
Ostatní:
- 10% spálit MB;
- 20% šance, nechat dvojnásobně spadnout předměty;
- Odolnost proti jedu 5%;
- Rychlost pohybu +20.

Útočné:
- Silný proti ďáblu +20%;
- Silný proti ezoterikům +20%;
- Silný proti ještěrům +20%;
- Silný proti lidem +10%;
- Silný proti neusmrceným +20%;
- Silný proti orkům +20%;
- Silný proti zvířatům +20%.
Obranné:
- Obrana +15;
- Odolnost proti Magii 15%;
- Odolnost proti zapálení 15%.
Ostatní:
- 15% šance vyhnout se šípům;
- Obnova MB +30%;
- Obnova ZB +30%;
- Rychlost útoku +8;
- Šance na otrávení: 8%;
- Šance převzít MB 10%.

Útočné:
- Silný proti ďáblu +20%;
- Silný proti ezoterikům +20%;
- Silný proti ještěrům +20%;
- Silný proti lidem +10%;
- Silný proti neusmrceným +20%;
- Silný proti orkům +20%;
- Silný proti zvířatům +20%.
Obranné:
- Ochrana proti bezvědomí;
- Ochrana proti zpomalení;
- Šance odvrátit tělesný útok +15% (
kromě štítů Lv. 81 a 136).
Ostatní:
- Šance reflektovat tělesný útok 10% (
kromě štítů Lv. 81 a 145);
- 20% šance na bonus BZK;
- 20% šance na dvojnásobek Yangů;
- Inteligence +12;
- Pohyblivost +12;
- Síla +12;
- Životní energie +12.
- Šance reflektovat tělesný útok 10% (

Útočné:
- Poškození schopností ±30% (
pouze u zbraní Lv. 30, 57, 75 a 100-108);
- Průměrná škoda ±60% (
pouze u zbraní Lv. 30, 57, 75 a 100-108);
- Silný proti ďáblu +20%;
- Silný proti ezoterikům +20%;
- Silný proti ještěrům +20%;
- Silný proti lidem +10% (
pouze zbraně, které nemají tento bonus vrozený*);
- Silný proti neusmrceným +20%;
- Silný proti orkům +20%;
- Silný proti zvířatům +20%.
- Poškození schopností ±30% (
Obranné:
- Obrana +15.
Ostatní:
- 10% šance na kritický zásah;
- 10% šance na pronikavý zásah;
- Inteligence +12;
- Pohyblivost +12;
- Rychlost kouzel +20 (
kromě vějíře Lv. 70);
- Síla +12;
- Šance na bezvědomí: 8%;
- Šance na otrávení: 8%;
- Šance na zpomalení 8%;
- Životní energie +12.

Útočné:
- Silný proti ďáblu +20%;
- Silný proti ezoterikům +20%;
- Silný proti ještěrům +20%;
- Silný proti lidem +5%;
- Silný proti neusmrceným +20%;
- Silný proti orkům +20%;
- Silný proti zvířatům +20%.

Ostatní:
- 6% šance na bonus BZK;
- 6% šance na dvojnásobek Yangů;
- 6% šance ukořistit předměty.
Protože se jedná o jiné bonusy, nakládá se s nimi také pomocí speciálních předmětů. K přidání PvP bonusu slouží Uhranutá věc, s tím, že maximálně může mít předmět 2 PvP bonusy. Ke změně PvP bonusů Požehnaná věc. Stejně jako u unikátních bonusů, ani zde nemohou být dva stejné speciální bonusy, avšak na trvalé vlastnosti předmětů se nehledí (takže např. Ebenové náušnice, které mají Max. ZB jako vrozený bonus, mohou mít Max. ZB i ve speciálních bonusech).

Slouží k přidání jednoho ze dvou možných unikátních bonusů. Tento předmět tedy nikdy neselže. Vzácně může vypadnout z příšer a častěji pak ze všech meteorů. Cena v Item Shopu je 9 SD za 20 ks.

Předmět, sloužící ke změně PvP bonusů v předmětu. Stejně jako Začarovaný předmět bonusy pouze vymění, takže se není potřeba obávat např. snížení počtu PvP bonusů. Tyto PvP bonusy jsou nezávislé na těch unikátních, stejně tak jejich hodnota se výrazně liší. Cena u skladníka je 2.000.000 Yangů, stejně jako předešlé předměty je možné požehnanou věc získat z příšer a poměrně často padá také z meteorů v Bažině (Swamp). V Item Shopu lze pořídit 20 ks za 9 SD.
Seznam PvP bonusů:
- Odolnost proti útokům válečníků 10%;
- Odolnost proti útokům surů 10%;
- Odolnost proti útokům ninjů 10%;
- Odolnost proti útokům šamanů 10%;
- Silný proti válečníkům 10%;
- Silný proti surům 10%;
- Silný proti ninjům 10%;
- Silný proti šamanům 10%;
- Silný proti příšerám +10%;
- Max MB +1000;
- Max ZB +750;
- Hodnota útoku +75;
- Rychlost útoku +5;
- Rychlost pohybu +12;
- 8% šance na kritický zásah;
- 8% šance na pronikavý zásah;
- Životní energie +8;
- Inteligence +8;
- Síla +8;
- Pohyblivost +8.
- Šance na natočení 1 libovolného PvP bonusu je 1:10
- Šance pro natočení přesné kombinace dvou libovolných PvP bonusů je 1:190
- Šance na natočení dvou libovolných PvP obran, je přibližně 1:32
- Šance na natočení 2 PvP obran s tím, že jedna je předem daná, je přibližně 1:63
Způsob počítání s bonusy:
Je důležité alespoň zhruba vědět, jakého výsledku dosáhneme kombinací dvou a více bonusů. Většinou je totiž nelze jednoduše sečíst, mechanismus hry tak nefunguje!
Všechny výpočty na Ekuře fungují na tzv. řetězovém principu s tím, že (zjednodušeně) jako první proběhnou výpočty u útočníka (hodnota útoku / mag. hodnota útoku, bonusy silný proti, biologické výhody), následně pak u obránce (hodnota vyhnutí, odolnost proti poškození schopností, obrany proti zbrani a charu, odečtení obrany) a na závěr se započítá průměrná škoda (příp. poškození schopností) útočníka. Tento princip naznačuje jeden zásadní fakt, a to ten, že obranné bonusy ve stejné hodnotě vždy svým "efektem" předčí bonusy útočné, protože se počítají jako procentuální srážka z vyššího základu. Zjednodušeně řečeno, 10% silný proti válečníkům bude mít u postavy bez věcí menší efekt, než 10% obrana proti útokům válečníků.
Uvedeme si příklad: Ninja Vám černolistými dýkami s poškozením schopností 17% bere jedovatým oblakem (mag. útok) 5000 ZB, nasadíte si Tygří štít+9 (20% obrana proti ninjům). Za předpokladu, že žádný z vás nemá další obranné ani útočné bonusy, se jeho škoda se sníží na
5000 x 0,8 = 4000
. Poté se ninja rozhodne, že si vezme tytéž dýky, ale s kamenem +4 na Vás (+25%). Výsledná škoda bude 5000 x 0,8 x 1,25 = 5000
. Všimněte si, že přes, použití kamene s vyšší procentní hodnotou (25% v dýce proti 20% ve štítu), Vám bude ninja ve výsledku způsobovat stejné poškození, jako by jste na sebe žádný bonus neměli. Trošku jiná situace by byla u fyzického útoku, kde je potřeba ještě před samotným násobením, nebo dělením škody odečíst obranu soupeře (to laicky řečeno otupí obranné bonusy tak, že jsou méně účinné, než proti magii).
Tím se dostáváme ke kombinaci stejných bonusů, které je až na výjimky vždy potřeba mezi sebou sčítat. Jestliže máme útok 1000 a 2x 20% bonus proti nepříteli, bude náš celkový útok roven
1000 x (1 + [2 x 0,2]) = 1400
, tedy o 40% více. Stejně tak, pokud na nás někdo útočí fyzickou silou 2000 a máme 3 krát 15% proti jeho zbrani bude celkové poškození sníženo přibližně na 2000 x (1 - [3 x 0,15]) = 1100
, což je mimochodem o 45% méně. Tady se už ale dokonale přesného výsledku nedobereme, protože zde významnou roli hraje i fyzická obrana.Různé typy bonusů jsou pak rozděleny do jakýchsi pomyslných přihrádek, které se mezi sebou vzájemně násobí. V jedné přihrádce jsou pospolu například PvP obrany s obranami biologů 85 a 110, v druhé pak bonusy silný proti lidem společně s biologem 90 a tak dále. Způsob výpočtů s bonusy je poměrně složitý proces, který asi nepůjde slovně popsat tak, aby jej někdo pochopil. Snad pro ten účel poslouží lépe následující bloková schémata.
Seknutí:
Výstřel šípu:
Kouzlo:

Pokračování: II. část návodu - Popis bonusů