21.2.2019

Bonusy pro říše

Bonusy pro říše

Již od počátku serveru jsme chtěli, aby se hra ubírala na kolektivní hraní. Přece jen o tom MMORPG celé je. Ve hře tak máme podporu skupin, cechů a říší. Každá z těchto jmenovaných má výhody plynoucí ze skupinového hraní.

Ne vše je samozřejmě perfektní a vyvážené, ale vždy se snažíme o takzvané „nejmenší zlo“. Což občas může vypadat z jedné strany špatně, ale „přebonusování“ je něco s čím se špatně bojuje a je nežádoucím činitelem. Příkladem může být 100% buf nebo permanentní bonusy pro říše a cechy.

 

V dnešním díle vývojářského deníku bych chtěl zapolemizovat nad bonusy pro říše, a to jak z válek, tak i od krále.

 

První zásah započal před více než dvěma léty, kdy se bonus z války říší rozdělil na dvě složky. Jedna část je volena říší a druhá část je pak volena cechem. Ve své podstatě se to jeví jako „plichta“, ale pro mnohé hráče to znamená poloviční bonus, přece jenom oni nechtějí do žádného cechu. Nikdo jim vtom nebrání a ani jim nikdo nebrání si vytvořit svůj vlastní cech. Je to sice takové polovičaté řešení, ale někdy se může stát, že i takto založený cech se časem promění v regulérní cech a splní tak svůj účel, tedy spojení hráčů.

 

Další úprava přišla v listopadu minulého roku, kdy se zavedly války říší i pro nižší úrovně postav. Tím, aby se předešlo „přebonusování“, tak bonus ze tří válek rozmělnil do nových šesti. Přihlédlo se také k tomu, že vyšší války by měly mít vyšší bonus než pro „prcky“. Což ve svém důsledku může vypadat při vyhlášení výsledků komicky, pokud říše obdrží bonusu v řádu jednotek procent. Ovšem nemyslím si, že by někdo šel dropovat jen když bude 50% na drop nebo yangy, expit postavu jen když bude 50% na expo nebo kopat mapy jen když bude 20% na vykopání pokladu. A pokud ano, pak už je zde problém působení vlivu „přebonusování“.

 

A teď co s tím teda. Našim cílem je mít spokojené hráče. Nicméně kdyby se udělovali bonusy ve výši 100%, pocit odměny by se rázem změnil na pocit máme to vždy, takže to není žádný bonus a je to jen běžná součást hry. Tyto bonusy by měly být vždy něčím navíc. Takže je zapojen prvek „menší zlo“. Každopádně je zde několik možností, co s tím dělat a spoustu možností jsme samozřejmě zvážili. Asi si na všechny možnosti nevzpomenu, ale i tak jich bude myslím na ukázku dostatek.

 

Vrhnu se tedy na možné řešení:

 

Mohli bychom například vyrovnat bonusy na stejné hodnoty bez ohledu na to, o jakou se jedná válku. Hráči by tak měli z velkých válek nižší bonusy, ale zvedly by se z těch menších. V průměru by tak byly stejné.

 

Další možností je ponechat bonusy jen z velkých válek, byly by tak na původní úrovni, ale nebyla by žádná odměna pro účastníky těch malých válek. Myslím si, ale že odměna při boji za svou říši by být měla.

 

Pak zde máme možnost kumulovat odměnu během týdne, a odměnit říše bonusy například během víkendu. Tento systém by sice rušil malé bonusy, ale zneprůhlednilo by to celý systém odměn a dále pak jsou hráči, kteří hrají více přes týden a jiní přes víkendy. Zvýhodnilo by to druhou jmenovanou skupinu.

 

Další možností je vrátit také původní stav náhodného losování odměny. Tím by se vyrovnal bonus na dvojnásobek pro necechovní hráče. Ale jak jsem psal výše, snažíme se o týmovou hru a zrovna tato část by ji neprospěla.

 

Ještě další variantou je změna délky daného bonusu. Pokud by se totiž doba zkrátila z 24 hodin na kratší čas, je zde namístě i vyšší hodnota. Problém ale nastane ve chvíli, kdy se rozhodne o tom kdy bude aktivní. Přece jenom válka končí v osm hodin večer, kdy se již pomalu končí hlavní čas, a tedy rozjíždět bonusy na období 2–4 hodin je na pováženou. Posun začátku na odpoledne následujícího dne může přidělení bonusu zneprůhlednit.

 

Poslední možností, kterou zde zmíním, jak bojovat s „přebonusováním“ je změna v systému odměňování z válek. A to hned ve dvou podobných variantách. Při první by se bonus dělil na cech a postavu a ve druhém pouze pro cech. Kdy první varianta není nejšťastnější, protože málokdo využívá jedinou postavu a má povětšinou ve válce jinou, než se kterou hraje pvm část hry. Tento bonus by pak mohl být přidělen ve větší hodnotě, protože by ji získal menší okruh hráčů a hlavně ti, kteří se o něj postarali. Zrušený bonus pro říše by pak měl ve své moci král, čerpající zdroje z pokladny dané říše.

 

Jak vidno z tohoto textu, tak nic není černobílé a je zde vždy mnoho aspektů, které je nutno zvážit před zásahem do hry. Bohužel, ne vždy to, co je nejlepší pro hráče je i nejlepší pro hru.

 

Jsou zde i další otázky k řešení. Například to, jaké bonusy je možno přidělit.
Momentálně je ve hře 6 bonusů. Volit lze 5. Z toho 2 ovlivňují shodnou věc. Je tedy nasnadě jeden z bonusů odstranit. A jeden je kontroverzní, neboť je udělován v jiných jednotkách než ostatní.

 

Pravděpodobná varianta je tak ponechat z války pouze tři bonusy a to bonus na BZK, yangy a drop. Yang bomby si ponechat na jiné příležitosti a bonus na kopání předat do rukou králi říše. Rozděl a panuj by tak ve svém důsledku vyřešilo dost věcí samo o sobě.


Pokud jste dočetli až sem, tak děkuji za pozornost. A u dalšího dílu vývojářského deníku na shledanou.

l